Zespół Szkół nr 12 w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej

Wrocław 2020-09-14

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty do Rodziców

Szanowni Państwo!

1 września rozpoczął się rok szkolny 2020/2021. Rok wyjątkowo trudny, stojący bowiem pod znakiem bezprecedensowego wyzwania jakim są zmagania z pandemią koronawirusa. Wróciliśmy do nauczania stacjonarnego, które jest bardziej efektywne, służy uspołecznieniu dzieci i młodzieży, zabezpiecza przed negatywnymi skutkami długotrwałej izolacji. Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom większości społeczeństwa, o czym bezspornie zaświadczają sondaże opinii publicznej. Postępujemy jak wiele innych krajów na świecie
i ogół państw Unii Europejskiej.

Po dwóch tygodniach nauki można pokusić się o pierwsze podsumowania i wnioski:

  1. Z radością informuję, że na dzień 14 września br. rano w naszym województwie nauczaniem zdalnym zostało objętych 4 jednostek oświaty, zaś nauczanie hybrydowe (częściowo stacjonarne, częściowo zdalne) odbywa się
    w 8 jednostkach. To zaledwie ułamek wszystkich szkół, przedszkoli i placówek tak publicznych jak i niepublicznych, których łącznie jest 2759.

  2. Dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek przygotowali i wprowadzili regulaminy funkcjonowania swoich jednostek w czasie pandemii koronawirusa. Regulaminy te uwzględniają specyfikę poszczególnych szkół, przedszkoli i placówek oraz lokalne uwarunkowania.

  3. Organy prowadzące, wśród których lwią część stanowią samorządy, odpowiednio wyposażyły i zabezpieczyły podległe sobie jednostki oświatowe. Prowadzenie jednostek oświatowych jest zadaniem własnym samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich (gminy prowadzą przedszkola i szkoły podstawowe, powiaty placówki i szkoły ponadpodstawowe, województwa placówki i szkoły ponadpodstawowe o zasięgu wojewódzkim). Na ten cel mają zagwarantowane udziały w podatkach, zaś w ramach wsparcia z budżetu centralnego otrzymują
    z Ministerstwa Edukacji Narodowej subwencje (na uczniów oraz dzieci 6-letnie
    w „zerówkach” w szkołach i przedszkolach) oraz dotacje.

  4. Organom prowadzącym i dyrektorom pospieszyły z pomocą centralne władze państwowe i ich lokalne ekspozytury:

  • Główny Inspektor Sanitarny, Minister Zdrowia i Minister Edukacji Narodowej przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego przygotowali wytyczne dla dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek – w strefie zielonej, a także żółtej i czerwonej (w powiatach z większą liczbą zakażeń).

  • Ministerstwo Zdrowia przeznaczyło dla jednostek oświaty 4 mln litrów płynu dezynfekującego, 50 mln maseczek oraz 75 tys. termometrów bezdotykowych. W systematycznej dystrybucji pomagają Wojska Obrony Terytorialnej („terytorialsi”).

  • Przed rozpoczęciem roku szkolnego we wszystkich powiatach odbyły się spotkania dyrektorów szkół z przedstawicielami Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych.

  • Każdy dyrektor otrzymał specjalny numer telefonu („gorącą linię”) umożliwiający szybki kontakt z pracownikiem Sanepidu.

  • W dniu 24 sierpnia br. skierowałem do dyrektorów list zawierający ważne informacje, sugestie i praktyczne podpowiedzi.

  • Kuratorium Oświaty przygotowało elektroniczny formularz, za pośrednictwem którego dyrektorzy mogą kierować pytania do Kuratorium Oświaty oraz właściwych czyli Państwowych Powiatowych Inspektorów Sanitarnych (od ich opinii zależy przejście jednostki oświatowej na tryb nauczania hybrydowego lub zdalnego).

  • Wizytatorzy Kuratorium Oświaty w swoich rejonach wizytacyjnych służą dyrektorom radą i pomocą, ważne informacje są rozsyłane elektronicznie do szkół, przedszkoli i placówek oraz umieszczane na stronie internetowej www.kuratorium.wroclaw.pl

  1. To, że sytuacja jest pod kontrolą i prawie 100% jednostek oświatowych pracuje stacjonarnie nie może skłaniać do popadania w euforię i huraoptymizm. Walka
    z koronawirusem będzie trwała przez najbliższe miesiące, zaś sezon jesienno-zimowy tradycyjnie obfitujący w przeziębienia i zachorowania na grypę może przynieść także przyrost zakażeń koronawirusem, a tym samym wzrost liczby jednostek oświatowych objętych nauczaniem hybrydowym bądź zdalnym. Zapewniam, że działania osób oraz instytucji odpowiedzialnych za zdrowie
    i bezpieczeństwo w szkołach, przedszkolach i placówkach będą szybkie
    i adekwatne do sytuacji.

  2. Dziś jesteśmy dużo lepiej przygotowani do nauczania zdalnego niż kilka miesięcy temu:

  • Nauczycielom przybyło wiedzy i praktycznych umiejętności. Mają oni możliwość uczestnictwa w kursach i szkoleniach jak efektywnie uczyć na odległość. Informacje o takich nieodpłatnych (w tym finansowanych
    z funduszy unijnych) formach podnoszenia kwalifikacji są umieszczane na stronie MEN wwww.men.gov.pl i Kuratorium Oświaty we Wrocławiu www.kuratorium.wroclaw.pl oraz rozsyłane do szkół, przedszkoli
    i placówek. W podobny sposób do nauczycieli docierają informatory jak uczyć na odległość oraz poradniki dobrych praktyk w zdalnym nauczaniu.

  • Zwiększyła się ilość komputerowego sprzętu. Ministerstwo Cyfryzacji przeznaczyło jeszcze w r. szk. 2019/2020 kwotę 367 mln. zł na zakup komputerów, laptopów i tabletów do szkół w całym kraju, na początku
    r. szk. 2020/2021 trafi do szkół kolejnych 40 tys. laptopów. Zakupów
    z własnych środków dokonują też organy prowadzące oraz fundacje
    i stowarzyszenia wspierające szkoły.

  • Ministerstwo Edukacji Narodowej jeszcze wiosną br. uruchomiło platformę edukacyjną e-podręczniki.pl. Umożliwia ona bezpłatne prowadzenie zajęć on-line, zawiera cenne materiały dydaktyczne, jest systematycznie wzbogacana. Niektóre samorządy uruchomiły własne platformy cyfrowe do zdalnego nauczania.

  1. Wszystkim instytucjom i osobom – z dyrektorami szkół, przedszkoli i placówek na czele – dzięki którym w jednostkach oświatowych w naszym województwie jest bezpiecznie należy się serdeczne podziękowanie i szacunek. Bardzo, ale to bardzo dziękuję!



Szanowni Państwo!

Bardzo proszę o zrozumienie dla rygorów sanitarnych i zasad wprowadzonych przez dyrektorów w szkołach, przedszkolach i placówkach. Proszę, abyście Państwo je respektowali, a do ich przestrzegania i stosowania motywowali swoje pociechy. Regulaminy obowiązujące w szkołach w czasie pandemii koronawirusa mogą być modyfikowane. Państwa wnioski i postulaty czy to indywidualne, czy formułowane przez Radę Rodziców
i Radę Szkoły (społeczny organ złożony w równych częściach z uczniów, nauczycieli
i rodziców; działa w niektórych szkołach na Dolnym Śląsku) bez wątpienia zostaną wzięte pod uwagę przez dyrektorów.

Proszę o konsekwencję i wytrwałość w stosowaniu się do zasad sanitarnych
(w szczególności częste mycie i dezynfekowanie rąk; zachowywanie dystansu tam, gdzie jest to możliwe; noszenie maseczek i przyłbic, tam gdzie jest to zalecane). Bezcenna i niezbędna jest odpowiedzialność za siebie i innych (gdy jestem chory – kontaktuję się telefonicznie
z lekarzem, nie idę do pracy; kiedy mam dziecko chore – kontaktuję się telefonicznie
z lekarzem, nie wysyłam dziecka do przedszkola, szkoły, placówki).

Zachęcam do odwiedzania stron internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej
i Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, strony te są bogatym źródłem aktualnych
i wiarygodnych informacji, dostarczają zainteresowanym użytecznej wiedzy. W ważnych sprawach i z problemami, które z różnych powodów nie są rozwiązywane w szkole, przedszkolu czy placówce, proszę o kontakt z pracownikami Kuratorium Oświaty zarówno we Wrocławiu, jak i w Delegaturach Kuratorium w Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu.
Z powodu pandemii koronawirusa preferowany jest kontakt telefoniczny i e-mailowy.

Jestem święcie przekonany, że jako jedna wielka oświatowa rodzina podołamy wyzwaniu, zdamy egzamin z solidarności, odpowiedzialności i dyscypliny. W tych trudnych chwilach wspierając się – bądźmy razem!

Z życzeniami zdrowia i wyrazami szacunku

Roman Kowalczyk

Dolnośląski Kurator Oświaty

DOMOWA BIBLIOTERAPIA:


wg Grzegorza KASDEPKE ,, CO TO ZNACZY… -101 zabawnych historyjek , które pozwolą zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń:

Dawać za coś głowę
Dyrektor szkoły przyłapał Bartusia na wagarach.
– Aa, tuś mi, bratku! – wyciągnął Bartusia z komórki przy boisku. – I pomyśleć, że nie dalej jak godzinę temu twój ojciec dawał mi głowę za to, że nigdy już więcej nie uciekniesz z żadnej lekcji!…No, ładnie!…
Bartuś wybuchł spazmatycznym płaczem.
– Proszę nie zabierać tacie głowy!… – wyszlochał. – Ja pana bardzo proszę!…
Dyrektor chrząknął.
– Dziecko, uspokój się… – powiedział po chwili. – Dawać głowę to znaczy ręczyć za coś, być pewnym, że tak się stanie…. Tata był pewny, że nigdy już nie pójdziesz na wagary…
– Ja się tylko spóźniłem – wyjęczał Bartuś. – Ale chciałem iść na następną!…
Dyrektor wzniósł oczy do nieba.
Dobrze już, dobrze… – mruknął. – Szoruj do szkoły!… Ale daję ci głowę, że jeszcze jedno spóźnienie i będziesz miał pałę z zachowania!…
bibliotekarz ZS nr 12

DOMOWA BIBLIOTERAPIA:

Dzielny koliber
(opowiadanie ekologiczne o zaangażowaniu, odpowiedzialności, altruizmie)

Pewnego dnia, jak mówi legenda, wybuchł ogromny pożar lasu. Wszystkie zwierzęta, przerażone i przygnębione, obserwowały bezradnie tę klęskę żywiołową. Ruszył się tylko mały koliber, poleciał po wodę i nabrał kilka kropli do dziobka, żeby polać ogień. Po pewnej chwili pancernik, rozdrażniony jego śmiechu wartymi poczynaniami, powiedział:
– Ty, koliber! Zwariowałeś? Myślisz, że tymi kroplami wody ugasisz pożar?
– W każdym razie – odpowiedział koliber – robię, co do mnie należy, to jest mój wkład.
Pierre Rabhi ( ur. 1938). Fragment z utworu Wkład kolibra


W PRACOWNI FILOZOFA
Skoro wszyscy oczekują, że to ci inni wezmą się do działania, to znaczy, że nie jesteśmy gotowi, by ratować Ziemię. Koliber wskazuje nam drogę. Niech każdy w miarę swoich możliwości dołoży coś od siebie, swój wkład, bo – jak mówi przysłowie: z małych strumyków powstają wielkie rzeki. Zastanów się więc: jaki mógłby być Twój wkład, choćby najskromniejszy?

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

Bogaci i biedni
opowieść o dzieleniu się , równości, bogactwie, hojności

Było to w czasie wielkiego głodu. A jednak nie wszyscy umierali z jego powodu : bogaci zatroszczyli się o to, żeby napełnić swoje spichlerze zbożem, oliwą i suszonymi warzywami.

Życie w naszej wsi stało się nie do zniesienia: połowa mieszkańców jest bardzo bogata, podczas gdy druga połowa nie ma co jeść. Wszyscy cię szanują, Nasreddinie, gdyby więc udało się ci się przekonać tych pierwszych do podzielenia się bogactwem, wszyscy ludzie żyliby szczęśliwie.
Masz całkowitą rację, żono- odpowiedział Nasreddin.
Pójdziesz do nich natychmiast.
Opuścił dom i powrócił dopiero wieczorem, zupełnie wyczerpany.
No i co? – zapytała niecierpliwie Khadidża .
Czy ci się powiodło?
W połowie.
Jak to- w połowie?
Ponieważ udało mi się przekonać do tego……. biednych.


przypowieść Nasreddina Hodży – postać utożsamiana od XIII wieku
z humorem i mądrością przez Arabów, Turków i Persów

W pracowni filozofa: Rzeczywiście , łatwiej jest przekonać biednych niż bogatych do dzielenia się ! Z drugiej jednak strony, można sobie zadać pytanie, czy gdyby biedni stali się nagle bogaci, byliby bardziej hojni od innych? A czym wy potraficie się podzielić?
Nauczyciel bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA


Anioł śmierci
opowieść o przeznaczeniu, strachu

Zdarzyło się razu pewnego, że w pałacu króla Salomona w Jerozolimie zjawił się jakiś
człowiek z obłędem w oku i włosami w nieładzie. Zwrócił się do króla z błaganiem:
– O wielki Salomonie, pomóż mi opuścić natychmiast to miasto.
Salomon zapytał mężczyznę , co go tak przeraziło.
Dzisiaj rano na targu moją drogę przeciął Azrael, anioł śmierci, i rzucił mi spojrzenie, które zmroziło mi krew.Nabrałem pewności, że zjawił się tutaj, żeby mnie zabrać…….
Pomóż mi , Salomonie.
Rozkaż wiatrowi przenieść mnie aż do Indii, ratuj moją duszę!
I Salomon, pełen współczucia dla tego człowieka, nakazał wiatrowi przenieść go aż do …Indii.
A po południu sam udał się na targ w poszukiwaniu Azraela. Rozpoznał go bez trudu i wkrótce potem zapytał:
Wytłumacz mi, dlaczego przeraziłeś tego biedaka? Wystraszyłeś go tak bardzo, że aż zmusiłeś do opuszczenia ojczyzny!
Nic bardziej błędnego ! – odpowiedział królowi Azrael.
Nie patrzyłem na tego człowieka z wściekłością, …..lecz ze zdziwieniem .
Dostałem rozkaz odszukania go dzisiejszego wieczoru – w Indiach.
A widząc go rano na targu w Jerozolimie, zdumiony zadawałem sobie pytanie, jak miałby, nawet mając skrzydła, znaleźć się w Indiach wieczorem?


W pracowni filozofa; śmierć jest u kresu każdego istnienia. Niektóre religie utrzymują nawet, że nasze życie jest zapisane w księdze, od narodzin do śmierci, i że nie można w niej zmienić niczego . Według tych religii nie sposób uciec od swojego przeznaczenia! To jednak pozbawiłoby nas wolności i możliwości jakiegokolwiek wyboru. Czy sądzicie, że możemy być aż tak ,,zaprogramowani.


z ,,Bajek filozoficznych Michela Piquemala
wybrała bibliotekarka szkolna

DOMOWA BIBLIOTERAPIA


Wilk i pies
opowiadanie o wolności, wolnym wyborze

Pewien wygłodniały wilk krążył po lesie w poszukiwaniu pożywienia, kiedy stanął oko w oko z ogromnym psem, równie silnym co pięknym. Zaatakowałby go, gdyby nie to, że pies był bardzo duży. I dlatego wilk wolał podejść do niego z całą pokorą. Złożył mu nawet gratulacje z powodu pięknej sierści i dobrej formy.
Tylko od ciebie zależy, czy będziesz wyglądać tak jak ja – odpowiedział mu pies.
Porzuć swoich krewnych, porzuć te lasy, gdzie umierasz z głodu, i dołącz do mnie.
Ale co miałbym robić?- zapytał wilk.
W rzeczywistości niewiele: przeganiać żebraków i przypochlebiać się naszemu panu. On da ci w zamian i pożywienie i pieszczotę.
Wilk , któremu głód ściskał żołądek, nie mógł uwierzyć w swoje szczęście i nie ociągając się więcej, ruszył w drogę razem z psem.
Lecz kiedy wespół z nim pokonywał drogę, spostrzegł wytartą sierść na psiej szyi.
Co to takiego? – zapytał.
O, to zupełny drobiazg – odpowiedział pies.
Ale skąd to się wzięło?
To z powodu obroży, która służy do przywiązywania mnie…..
Przywiązywania?! – zakrzyknął wilk.
A więc nie biegasz swobodnie, gdzie tylko zapragniesz ?
Nie zawsze, ale jakie to ma znaczenie?!
Dla mnie ……to znaczy więcej niż wszystko inne w świecie. I za tę cenę zostawiam ci twoje jedzenie, a nawet największe skarby.
I powiedziawszy te słowa, wilk czmychnął do lasu, gdzie, jak się zdaje , nadal krąży.


na podstawie bajki francuskiego poety Jeana de la FONTAINE


Tak jak Diogenes wolał jeść soczewicę, zamiast płaszczyć się przed kimś , tak wilk woli raczej zdechnąć z głodu, niż być przywiązanym. Ta bajka zdaje się nam mówić, że nie można mieć wszystkiego naraz……
A wy , na jakie wyrzeczenia i ustępstwa jesteście gotowi?

Nauczyciel- bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

Cicha woda

wg Grzegorza KASDEPKE ,, CO TO ZNACZY………
101 zabawnych historyjek , które pozwolą zrozumieć
znaczenie niektórych powiedzeń

Na ten dzień Bartuś czekał od dawna! Zerwał się o świcie, wyciągnął spod poduszki pistolet na wodę, a potem – cichutko, by nikogo nie obudzić – ruszył do sypialni dziadków, u których, jak co roku, spędzał wielkanocne święta.
Ostrożnie otworzył drzwi, podniósł pistolet i nagle……
Chlust ! ….Lodowata woda zmroziła go od stóp do głów.
Babcia zaśmiewała się leżąc w łóżku. Dziadek wyszedł za drzwi z wiadrem w ręku- miał minę niewiniątka.
No to już wiem…….mruknął po chwili Bartuś- dlaczego babcia mówi na ciebie cicha woda…. Naprawdę nic nie słyszałem .
Dziadek roześmiał się.
Cicha woda to ktoś, kto na pozór wydaje się nam spokojny…..wyjaśnił. A w rzeczywistości wcale taki nie jest….
Cii! – uciszyła ich babcia.
Chowajcie się za drzwi!
Zaraz tu przyjdzie tata!

Nauczyciel- bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

MOWA
bajka afrykańska

Pewien rybak, który rozkładał na piasku wybrzeża swoje sieci, znalazł tam pewnego dnia wysuszoną czaszkę. Dla żartu zwrócił się do niej z pytaniem:
Powiedz mi, czaszko, co cię tu sprowadziło?
I jakież było jego zdumienie, kiedy usłyszał, że czaszka mu odpowiada:
Mowa!
Rybak pobiegł w te pędy do wioski, wbiegł do chaty swego króla i opowiedział mu o tym, co widział na plaży.
Mówiąca czaszka!- zakrzyknął król.
Czy jesteś pewien tego, o czym mi tu opowiadasz?
Równie pewien jak tego , że stoję przed królem i do niego mówię!
Strzeż się – zagroził mu król. Jeżeli opowiadasz brednie twoja głowa jest w niebezpieczeństwie!
I udał się z tłumem swych ludzi na piaszczysty brzeg, żeby uczestniczyć w tych czarach.
Rybak znowu stanął przed czaszką i jeszcze raz zapytał z odrobiną dumy:
Powiedz nam, czaszko, co cię tu sprowadziło?
Lecz tym razem – milczenie! Czaszka nie przemówiła.
Król wzniósł zatem swój miecz i ściął głowę rybakowi. Potem powrócił ze świtą do wioski.
Po odejściu króla, czaszka zwróciła się do świeżo ściętej głowy z tym pytaniem:
– Powiedz mi, co cię sprowadziło w moje sąsiedztwo?
Mowa – odpowiedziała rozczarowana głowa.


Gadulstwo prowadzi tutaj do utraty głowy. To oczywiście przesada. Ale jak we wszystkich bajkach, tak i w tej można dostrzec przede wszystkim symboliczne przesłanie. Ma ono nas przestrzec przed niebezpieczeństwem mówienia bez zastanowienia.

nauczyciel – bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

wg Grzegorza KASDEPKE ,, CO TO ZNACZY………
101 zabawnych historyjek , które pozwolą zrozumieć
znaczenie niektórych powiedzeń

Być na świeczniku

Rodzice Bartusia zaprosili na kolację kilkoro znajomych, między innymi panią Halinkę – koleżankę mamy z pracy.
Mam być dla niej miły, tak? – zapytał Bartuś.
No oczywiście , co za pytanie? – mama Bartusia spojrzała na niego podejrzliwie.
Bartuś przysiągł sobie w duchu, że tym razem naprawdę postara się być miły. Ledwo wszyscy zasiedli do stołu, przyniósł z drugiego pokoju świecznik – i wręczył do pani Halince…..
– Ale….. po co mi to?- wykrztusiła pani Halinka.
– Jak to po co?…. Bartuś wzruszył ramionami. – Mama mówiła, że pani zawsze lubi być na świeczniku, więc…..Proszę…
Wszyscy znieruchomieli.
Bartuś zerknął na zaczerwienioną mamę i domyślił się, że coś jest nie tak.
Być na świeczniku…..- wyjaśniła w końcu pani Halinka – to znaczy: zwracać na siebie uwagę, koncentrować uwagę na swojej osobie…..
No to chyba się pani udało….- wymamrotał zakłopotany Bartuś.
Tobie również. – Pani Halinka uśmiechnęła się do Bartusia cierpko.
I wyszła.


nauczyciel bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

Piekło i niebo opowiadanie o gniewie , emocjach , przemocy, mądrości.

Pewnego dnia u Hakuina, mistrza zen, zjawił się nieznajomy samuraj i zadał mu pytanie;
Czy piekło i niebo istnieją rzeczywiście? A jeżeli istnieją, gdzie znajdują się ich bramy?
Hakuin przyjrzał się bacznie samurajowi, a potem zapytał…
A kim ty jesteś, by stawiać podobne pytania?
Jestem samurajem, najlepszym spośród samurajów……
Ty miałbyś być samurajem? – powiedział mistrz pogardliwym tonem.
Przypominasz raczej żebraka .
Samuraj, czerwony z gniewu, wyciągnął z pochwy swój miecz…..
Ejże , masz nawet miecz?
Ale jesteś pewnie za mało zręczny, żeby ściąć mi głowę……..
Wyprowadzony z równowagi wojownik wzniósł miecz, aby ciąć nim mistrz.
I właśnie wtedy Hakun wyszeptał:
Tutaj otwierają się bramy piekła.
Samuraj , zaskoczony spokojną pewnością mnicha, schował miecz do pochwy i skłonił się.
Tutaj otwierają się bramy raju- powiedział mu wtedy mistrz.

Opowieść Hakuina , mistrza zen(XVIII wiek)

Zgodnie z filozofią zen – zapanowanie nad sobą jest podstawą mądrości. Wszystkie zatem skrajne zachowania i emocje są odrzucane…a gniew do nich należy. Czy jest jednak możliwe życie bez takich zachowań, bez emocji? Czy istnieje również słuszny gniew lub piękne szaleństwo? Czy nasz rozum może wszystko kontrolować.

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

wg Grzegorza KASDEPKE ,, CO TO ZNACZY………
101 zabawnych historyjek , które pozwolą zrozumieć
znaczenie niektórych powiedzeń

Biec jak na skrzydłach
Tata Bartusia postanowił wziąć udział w maratonie. Co było tym bardziej zaskakujące, że nigdy wcześniej nie trenował. Teraz jednak codziennie po przyjściu z pracy zakładał dres – biegał tam i z powrotem po osiedlowych alejkach.
,,Biegał- to za dużo powiedziane. Przez pierwszych pięć minut truchtał, a potem już tylko powłóczył nogami – nie zapominając jednak o sportowej minie.
A może powinieneś przełożyć start na przyszły rok?….zaproponowała nieśmiało mama.
Tata jednak nie chciał o tym słyszeć.
Maraton dopiero za miesiąc – wysapał ciężko.
Do tego czasu będę biegał jak na skrzydłach……..
Bartuś spojrzał pytająco na mamę. Jak na skrzydłach?????
To znaczy lekko, szybko , bez zmęczenia…..- westchnęła mama patrząc na znikającego za blokiem tatę. Nie mogła uwierzyć w ten miesiąc….
Jakież więc było jej zdumienie, gdy po chwili ujrzała swego męża biegnącego z powrotem – i to w wielkim tempie.
Za nim- jeszcze szybciej- pędził bulterier sąsiadów.
O… to jest właśnie bieg jak na skrzydłach???- upewnił się Bartuś.
Prawie….- wyjąkała mama. Trochę za mało w nim radości…….

nauczyciel bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

STONOGA
stara chińska opowieść o instynkcie, refleksji, świadomości
z ,,Bajek filozoficznych Michela Piquemala

Stonoga żyła spokojnie, beztrosko i szczęśliwie do czasu, gdy pewna ropucha, mieszkająca w przybrzeżnych szuwarach, zadała jej kłopotliwe pytanie:
W jakiej kolejności stawiasz nogi, kiedy chodzisz?
Stonogę pytanie ropuchy tak zbiło z tropu, że szybko wróciła do swojej kryjówki , aby się nad nim zastanowić.
Jednak pomimo nadzwyczajnego wysiłku umysłu nie udało się jej znaleźć odpowiedzi.
A skutkiem tego wytężonego rozważania była niezdolność ruszania nogami. Została unieruchomiona w swojej kryjówce, gdzie umarła z głodu.

W niektórych sytuacjach konieczne jest zastanawianie się , lecz w innych lepsze jest działanie w sposób naturalny, instynktowny.
Ta opowieść poucza nas , że nadmierne zastanawianie się nad sobą grozi zdławieniem i całkowitą blokadą działania.
Czy w sytuacji kiedy naprawdę nie wiemy , co robić, możemy zaufać instynktowi?

Nauczyciel bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

DOMOWA BIBLIOTERAPIA

W sercu burzy
opowiadanie , ćwiczenie o wściekłości i wewnętrznym spokoju
Wyobraź sobie , że znajdujesz się w sercu huraganu, w ,,w oku cyklonu.
Wkoło ciebie wiruje wiatr z ogromną prędkością i przenosi burzę nad morzami…
W sercu huraganu jest jednak zupełnie cicho i tak spokojnie…….
Huragan smaga powierzchnię morza, wysokie fale tańczą jak oszalałe na wszystkie strony …..
W sercu huraganu jest spokojnie, bardzo spokojnie, słyszysz wycie wiatru i szum wzburzonego morza jakby przez ścianę z waty, jakby z bardzo dużej odległości…… Ptaki morskie już dawno odleciały w bezpieczne miejsce. Być może skuliły się w szczelinach skał na klifach…….
Niebo staje się coraz ciemniejsze i ciemniejsze, burza wciąż jeszcze natęża swoje siły…..
Im silniejsza jest burza wokół ciebie , tym głębszy i mocniejszy spokój w twoim wnętrzu…..
wir powoli przenosi się nad morzem…..
Na horyzoncie pojawia się góra. Obserwujesz, jak huragan porusza się w jej stronę, jest coraz bliżej…..
Góra jest olbrzymia……Sięga wysoko w niebo…..Wyprzedzające burze języki wiatru już jej dosięgły, spowijają szczyt góry w czarne chmury i silne podmuchy wiatru…..
Widzisz , że góra stoi na małej wysepce. U jej podnóża kołyszą się pod naporem coraz gwałtowniejszego wiatru palmy…..
Na piaszczystej plaży szaleją fale morskie……
Widzisz , że do jednej z zatoczek wpływają łodzie, wyskakują z nich ludzie, być może rybacy, mieszkający na tej wyspie. Wrzucają wiosła do łodzi wciągają je daleko na piasek plaży…..
Potem znikają pomiędzy palmami…
Teraz huragan dociera z całym impetem do wyspy. Z pędzącym chmur spadają na wyspę strugi deszczu. …
Góra znikła za chmurami…Palmy pochylają się pod naporem wiatru, niemal dotykają ziemi….
Wysokie fale uderzają o plażę, niektóre z nich sięgają aż do palm……
W sercu huraganu jest spokojnie, bardzo spokojnie . Powietrze jest czyste. Czujesz jak narasta w tobie cicha noc…..
Wyspa i góra po prostu stoją tam, gdzie znajdowały się od wieków, leżą w szalejącej burzy…..
Huragan cichnie ….. Na wyspie i na górze załamała się jego siła……
strugi deszczu ustają….. Morze uspokaja się…
Cicha moc w twoim wnętrzu wciąż jeszcze narasta….
Powoli opadasz na wyspę, dotykasz ziemi . Idziesz po plaży w kierunku palm……
za palmami wznosi się góra , jej szczyt sięga daleko do nieba….
Znikają ostatnie chmury….. Słońce znowu przyjaźnie swieci z góry. Szybko wysusza wszystko i ogrzewa powietrze….
Kładziesz się w cieniu pod palmami….
Leżysz tam i czujesz moc, która wciąż jeszcze rośnie w tobie….
Czujesz spokój , wyrazistość i siłę….

nauczyciel-bibliotekarz ZS nr !2 w SPZOZ

DOMOWA  BIBLIOTERAPIA

Książka jest jednym ze środków, który pomaga zapomnieć o codzienności, stanowi relaks w stresogennych i lękowych sytuacjach. Może też pomóc w rozwiązywaniu niejednego trudnego problemu, pomaga przywrócić  równowagę wewnętrzną, poprawić samopoczucie.

 ODPOWIEDNIO DOBRANA LITERATURA SŁUŻY JAKO NARZĘDZIE TERAPEUTYCZNE I WYCHOWAWCZE.

Celem  wspólnego  czytania książek , rodzica z dzieckiem,   jest;

           ♦  uwolnienie  od  negatywnych emocji, odreagowania napięcia oraz spojrzenia na problemy z innej perspektywy

            ♦ bycie  uważnym na reakcje dziecka podczas czytania oraz jak na podstawie tekstów rozmawiać z dzieckiem  o uczuciach i relacjach międzyludzkich

             ♦ dobieranie  literatury odpowiedniej  do wieku, możliwości percepcyjnych, zainteresowań dziecka i konkretnego problemu terapeutycznego

            ♦ wykorzystanie  poszczególnych  technik biblioterapii   ( np. rysunek do bajki,  wspólna analiza  problemu, wymyślanie innego sposobu rozwiązania trudnej sytuacji, elementy dramy itp.)

            ♦ wspieranie  podopiecznych w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, kreatywności i współpracy

WPŁYW BAJKOTERAPII NA NIWELOWANIE ZABURZEŃ LĘKOWYCH I TRUDNOŚCI EMOCJONALNYCH

        ♦ rola  bajkoterapii w  oswajaniu negatywnych emocji i radzenia sobie z sytuacjami lękotwórczymi ( dziecko w bezpieczny sposób  przy rodzicu poznaje sytuacje lękotwórcze, może o nich porozmawiać , dopytać, przemyśleć –   na co nie ma miejsca i  czasu  – przy bajkach oglądanych w  TY).

  ♦  dziecko    identyfikuje się z bohaterem literackim i  bezpiecznie przeżywa jego lęki, uczy się sposobów radzenia sobie  z trudnymi sytuacjami.

                                                                                Nauczyciel- bibliotekarz ZS nr 12 w SPZOZ

 

 

 

 

Scenariusz dla młodszych dzieci  na temat:   ZŁOŚĆ

CEL:  rozpoznanie i nazywanie emocji złości poznawanie sposobów radzenia sobie ze złością.

       Pysiowy sposób na złość  autorka Lidia Ippold

W niewielkim królestwie nieopodal wielkiego dworu mieszkała rodzinka piesków. Mamusia , tatuś i ich córeczka Pysia mieszkali w pięknym domku, gdzie dziewczynce niczego nie brakowało. Miała tam swój piękny kolorowy pokoik, pełen cudownych zabawek, telewizor, komputer, ale przede wszystko, wspaniałych rodziców. Kochali oni swoją córeczkę bardzo, ale czasem byli bardzo smutni. Było to wtedy,  gdy Pysia zaczynała się złościć. Niestety dziewczynce zdarzało się to dosyć często . Koledzy z przedszkola nazywali ja nawet  Pysią – złośnicą i nie bardzo lubili się z nią bawić. Gdy tylko Pysia nie dostawała od rodziców czegoś, czego chciała, lub koledzy nie chcieli jej oddać ulubionej zabawki, dziewczynka rzucała się na podłogę , krzyczała i kopała nóżkami lub zaczynała bić inne dzieci. Kiedyś nawet nabiła koledze guza , bo uderzyła go z całej siły ciężkim drewnianym klockiem. Nic więc dziwnego, że dzieci bały się Pysi-złośnicy. Dziewczynka jednak lubiła chodzić do przedszkola i nie wiedziała, dlaczego dzieci nie lubią się z nią bawić. Gdy kiedyś nie znalazła sobie towarzysza zabaw i odeszła bardzo obrażona do kąta, podszedł do niej mały krasnoludek którego dziewczynka lubiła. Krasnoludek zapytał Pysię, czemu stoi sama, a ona,  zła na dzieci, odpowiedziała naburmuszona, że nikt nie chce się z nią bawić, a ona nie wie dlaczego. Krasnoludek powiedział , ze zabawki też nie lubią, jak Pysia się nimi bawi, ponieważ bardzo często dziewczynka, złoszcząc się rzuca je byle gdzie. Zdarzyło się, ze lalce naderwała rączkę, misiowi rozdarła futerko. Krasnoludek pokazał też swoją zniszczoną przez Pysię czapeczkę. Powiedział również, że każda zabawka czuje te wszystkie  krzywdy , tak samo jak dzieci. Pysia zastanowiła się przez chwilę nad tym, co powiedział jej krasnoludek.  Potem dziewczynka zapytała, co może zrobić, by dzieci i zabawki polubiły ją. Krasnoludek powiedział, że może w tym pomóc dziewczynce pod warunkiem, że ona sama będzie tego chciała. Umówili się , że jak tylko Pysia będzie chciała się zezłościć , zaciśnie mocno paluszki, zamknie oczy, a krasnoludek pogłaszcze ją niewidzialnym czarodziejskim piórkiem po policzku. Postanowili zaraz wypróbować wymyślony przez krasnoludka sposób . Nie od razu pomogło, ale po chwili Pysi zrobiło się lepiej. I tak za każdym razem Pysi pomagał krasnoludek, który podpowiadał dziewczynce, co ma robić, jak tylko się rozzłości. Później dziewczynka już sama pamiętała o swoim czarodziejskim sposobie na gniew. Próbowała go stosować także w domu kiedy już , już miała rozzłościć się na rodziców. Zauważyła , że rodzice rzadziej się smucą, a dzieci w przedszkolu częściej się do nie uśmiechają i bawią się z nią. Pysia złościła się coraz mniej, nie tupała już nogami, nie rzucała  się na ziemię i nie biła dzieci. Dziewczynka po jakimś czasie zyskała sobie przyjaciół, z którymi bardzo chętnie si e bawiła., często oddając im swoje ulubione zabawki. Była też zapraszana do domów koleżanek na imieniny czy urodziny. Pewnego razy podeszła w przedszkolu dołki , na której leżał krasnoludek i wyszeptała do niego:-Dziękuję Ci, ty jesteś moim najlepszym przyjacielem, bo podarowałeś mi najlepszy sposób na złość.

1 Marca – Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych ma być wyrazem hołdu dla żołnierzy drugiej konspiracji za świadectwo męstwa, niezłomnej postawy patriotycznej i przywiązania do tradycji niepodległościowych, za krew przelaną w obronie Ojczyzny.

 Lech Kaczyński

https://wykleci.ipn.gov.pl/zw/historia

1 marca w całej Polsce odbędą się uroczystości związane z Narodowym Dniem Żołnierzy Wyklętych. Nasza szkoła również przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji. Podczas przygotowanej prezentacji uczniowie mieli okazję pogłębić swoją wiedzę historyczną, a także poznać losy zamordowanych polskich oficerów. „Żołnierze Wyklęci” to bohaterowie antykomunistycznego podziemia, którzy w obronie Państwa Polskiego przeciwstawili się sowieckiej agresji i narzuconemu siłą reżimowi komunistycznemu. Szacuje się, że w latach 1944-1956 w szeregach tzw. drugiej konspiracji uczestniczyło 120-180 tys. osób, przede wszystkim byłych żołnierzy Armii Krajowej, wspieranych przez kolejne tysiące pomagających im Polaków.

inka

Listopadowe obchody odzyskania niepodległości przypominają burzliwe dzieje naszej Ojczyzny, walkę o wolność, opowiadają o bohaterstwie pokoleń, które już odeszły. W związku z 101 rocznicą odzyskania przez Polskę suwerenności, uroczysty charakter miała akademia z Okazji Narodowego Święta Niepodległości. Ze sceny dobiegały nuty patriotycznych, narodowych i regionalnych pieśni. Recytowano wiersze i przedstawiano scenki historyczne. Na zakończenie wszyscy odśpiewali hymn państwowy.

We wtorek 29 października 2019r. w naszej szkole odbyła się uroczystość “Pasowania Uczniów” klasy I. Zanim nastąpił ten ważny w życiu każdego ucznia moment, dzieci z klasy 0 -III zaprezentowały swoje umiejętności w programie artystycznym, oklaskiwanym przez przybyłych na uroczystość rodziców i gości. Następnie pierwszoklasiści uroczyście ślubowali. Pani wice dyrektor Alicja Dudek dokonała ceremonii pasowania, dotykając ramię każdego ucznia dużym ołówkiem i wypowiadając słowa “Pasuję Cię na ucznia klasy pierwszej!” Z tej okazji wychowawczyni klasy pani Ewa Boznańska przygotowała i wręczyła uczniom pamiątkowe dyplomy. Własnoręcznie przygotowane prezenty, pierwszakom wręczyli także uczniowie klasy II i III. Przy tek okazji uczniowie klasy I, zostali również pasowani na czytelnika. Uroczystość zakończył słodki poczęstunek.

W Zespole Szkól nr 12 działa Szkolny Klub Wolontariatu. Wolontariuszami są uczniowie w różnym wieku. Wolontariat to przede wszystkim powołanie, a nie praca za darmo. To jedna z możliwości angażowania się w sprawy społeczne. Nasza szkoła należy do programu “My dla świata” – wolontariat miejski. Ze względu na specyfikę naszej szkoły działania naszego klubu mają charakter stały, a nie akcyjny. Większość naszych działań jest realizowanych na terenie szkoły, akcje stanowią kontynuacje inicjatyw z poprzednich lat bądź są to nowości na miarę naszych uczniów Praca wolontariatu polegała na niesieniu pomocy potrzebującym. Na terenie szkoły oraz w oddziałach szpitalnych odbywają się akcje charytatywne, bądź konkretne działania mające na celu propagowanie wśród społeczności szkolnej motta Szkolnego Klubu Wolontariusza: „Pomagając innym, pomagasz sobie.”

Europejski Dzień Języków.

Dnia 1 października na oddziale dziennym przy ul. Borowskiej zorganizowany został Europejski Dzień Języków. Europa może się poszczycić niezwykłym bogactwem językowym − posiada 24 języki urzędowe, a na jej terytorium istnieje ponad 60 lokalnych wspólnot posługujących się językami regionalnymi lub językami mniejszości narodowych. Aby zwrócić uwagę na tę różnorodność językową i podkreślić korzyści płynące z nauki języków w 2001 r. Rada Europy ustanowiła dzień 26 września Europejskim Dniem Języków. Poprzez zorganizowanie Europejskiego Dnia Języków pokazaliśmy uczniom, iż uczenie się języków innych ludzi pomaga nam wzajemnie się zrozumieć, przekroczyć różnice kulturowe oraz przy okazji dobrze się bawić.

Dzieci uczestniczące w akademii mogły dowiedzieć się ciekawych informacji na temat języków europejskich, a także wziąć udział w konkursie na najlepsze zaśpiewanie piosenki pt. “Panie Janie”, którą uczniowie wykonywali w różnych językach obcych. Wszyscy świetnie się bawili i śpiewali.

W tym wyjątkowym dniu podkreślamy znaczenie znajomości języków obcych we współczesnym świecie.

Hydropolis

29.10 – Białowieska          

30.10 – Chałubińskiego/Skłodowska          

31.10 – Fieldorfa

Pod koniec października zaplanowano w Zespole Szkół nr 12 cykl wyjazdowych, całkowicie bezpłatnych warsztatów, to przedsięwzięcie, dzięki któremu chcemy dotrzeć do osób, dla których z różnych powodów wizyta w Hydropolis jest niemożliwa lub utrudniona. Zajęcia trwają około 45 minut. W tym czasie nasi edukatorzy w lekki i łatwy sposób wyjaśnią wybrane właściwości chemiczne i fizyczne wody oraz zachęcą do ekologicznego trybu życia. W ramach wykładów przewidziane są następujące doświadczenia:

Nurek Kartezjusza

W butelce wypełnionej wodą znajduje się gumowa ośmiornica ze zbiornikiem powietrza w głowie. Zadaniem uczestnika zajęć jest spowodowanie, aby ośmiornica zanurzyła się na dno. Może to zrobić ściskając butelkę, wykorzystując prawo wyporu wody oraz kurczliwość gazów.

Oliwa zawsze sprawiedliwa

W butelce znajduje się olej z wodą. Zadaniem uczestnika zajęć jest wymieszanie cieczy. Z pomocą doświadczenia animator wyjaśnia, czym jest gęstość cieczy i jak można zaobserwować różnicę gęstości.

Wyleje się czy nie?

Animator napełnia butelkę wodą i na wylot nakłada cienki bandaż. Następnie dziecko zatyka wylot ręką, obraca butelkę do góry nogami i powoli wyciąga dłoń. W doświadczeniu zaprezentowane jest zjawisko napięcia powierzchniowego.

Dlaczego łódka pływa?

Uczestnicy zajęć otrzymują plastelinę i ich zadaniem jest ulepienie kształtu, który będzie się unosić. Następnie uczestnicy zgniatają plastelinę w kulkę i ponownie sprawdzają, czy będzie się unosić. Doświadczenie wyjaśnia działanie prawa wyporu wody i gęstość obiektów.

Doświadczenia z suchym lodem

Doświadczenie wyjaśnia w widowiskowy sposób, czym jest sublimacja. Po dodaniu ciepłej wody suchy lód zaczyna zamieniać się w biały dym. Dolewając płynu do mycia naczyń, tworzymy dodatkowy efekt. Wykorzystując rozprężanie gazów, uczestnicy zajęć mogą tworzyć „bomby” z użyciem woreczków.

Pasta do zębów dla słonia

To potoczna nazwa dla reakcji zachodzącej pomiędzy jodkiem potasu, a wodą utlenioną. W jej efekcie wydziela się para wodna, oraz duże ilości piany wypełnione czystym tlenem.

Lampka lawowa

Dwie ciecze o różnej gęstości nie mieszają się, jednak po wrzuceniu tabletki musującej wydziela się dwutlenek węgla, który wprowadza zjawiskową reakcje podobną do lampki lawowej.

Skąd się bierze woda?

Mali eksperymentatorzy sami stworzą kolorowy deszcz, dzięki barwnikom spożywczym, piance i odrobienie wody.

Dzień chłopaka, 24 września.

W oddziałach przy ulicy Borowskiej świętowaliśmy Dzień Chłopaka. Podczas imprezy nasi uczniowie mieli okazję sprawdzić się w męskich konkurencjach. Swoje zmagania chłopcy rozpoczęli od rozpoznawania marek samochodów, następnie doskonalili umiejętność wiązania krawatów pod okiem trenerów – p. Sławka i p. Marcina. Etap konkursowy zakończyły kalambury wprawiając wszystkich w bardzo dobry nastrój. Naszą nagrodą był słodki poczęstunek i zadowolenie ze wspólnie spędzonego czasu. Wszystkim naszym chłopcom życzymy spełnienia marzeń!

Papierowy Teatrzyk, 19 września.

W szpitalu przy ulicy Borowskiej mieliśmy przyjemność razem z naszymi uczniami na oddziale nefrologicznym uczestniczyć w wyjątkowych warsztatach “Papierowy Teatrzyk”. Były to kreatywne zajęcia, które pozwoliły naszym podopiecznym pogłębić swoja wiedzę na temat teatru. Warsztaty poprowadził dr Damian Banasz, scenograf z Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa wrocławskiej ASP.

Serdecznie dziękujemy uczestnikom konkursu “Bezpieczny krasnal w drodze do szkoły”.

Wszystkie prace były kreatywne i ciekawe.

Miło nam poinformować, że laureatami zostali następujący uczniowie:

I miejsce – Milena Jabłecka SP 50
II miejsce -Adrianna Stasiaczek SOS-W nr 10
III miejsce – Kacper Kłodnicki SOS-W nr 10

Wyróżnienia otrzymali:

Anastazja Siedlarz SP 50
Wiktoria Smejko – Górnicka SP 22
Amelia Kramarz SP 22

Życzymy udanych i bezpiecznych wakacji, i serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu w roku szkolnym 2019/2020.

Laureaci tegorocznego konkursu The Pride of Poland – Duma Polski

W tym tygodniu zebrało się gremium, którego zadaniem było wyłonienie laureatów tegorocznego międzyszkolnego konkursu The Pride of Poland – Duma Polski. W Zespole Szkół nr 12 została zorganizowana wystawa konkursowych prac.

Wszystkim ucestnikom dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy zwycięzcom. Wszystkie prace bardzo się nam podobały.

 

Wyłoniono trzech laureatów, pierwsze trzy miejsca są następujące:

 

Miejsce I: Janek Wachowiak

Szkoła Podstawowa nr 36

Miejsce II: Hania Kida

Szkoła Podstawowa nr 36

Miejsce III: Uczennica klasy 4 w Zespole Szkół nr 12

 

Prace uczniów, które zostały wyróżnione:

Piotrt Żołnierczyk – Szkoła Podstawowa nr 36

Karol Rogal – Szkoła Podstawowa nr 82

Lena Mech – Szkoła podstawowa nr 44

 

Poniżej zamieszczamy wszystkie nadesłane prace.

W Zespole Szkół nr 12, w minionym tygodniu odbyły się uroczystości z okazji Dnia Dziecka. Z okazji tego święta uczniowie rywalizowali w konkurencjach sportowych oraz rekreacyjnych, uczniowie i uczennice poszczególnych klas mogli sprawdzić swoje umiejętności w konkursach sprawnościowych.

W tym dniu w naszej szkole odbyła się kolejna już edycja konkursu Mam Talent, którego celem jest popularyzacja działań artystycznych, promocja alternatywnych form spędzania czasu wolnego, rozwijanie kreatywności, zainteresowań oraz umożliwienie prezentacji swoich pasji naszym uczniom.

20190528_051555

WYSTAWA PLAKATÓW PT. „AUTOPORTRET”

Plakaty inspirowane twórczością Aliny Szapocznikow

W kl.8a doszło do dużego zainteresowania twórczością polskiej rzeźbiarki i graficzki żydowskiego pochodzenia Aliny Szapocznikow. Zainspirowana rzeźbami kl. 8a przygotowała wystawę swoich plakatów pt. „Autoportrety”. Uzupełnieniem wystawy był cykl lekcji poświęcony opowiadaniom Idy Fink i Hanny Krall.

(Dominik z p. od j. polskiego)

14 maja

W Zespole Szkół nr 12 odbyło się ciekaw spotkanie i warsztaty z Panią Katarzyną Baworowską-Wolf, na których podzieliła się z uczniami naszej szkoły swoją pasją oraz informacjami na temat swojej pracy zawodowej jako architekta.

Finał akcji czytelniczej pt. Czytaj i poznawaj nowe światy”

Białe koszule i emblematy lektorskie zwiastowały 14 maja 2019r. kolejną uroczystość w naszej szkole. Zaskoczeniem było miejsce zdarzenia. Nie przestronna sala, ale długi, ocieniony plakatami korytarz wiodący do „Ambasady książek i książeczek”, czyli naszej biblioteki z ambasadorką – p.Krysią. Po obu stronach korytarza krzesła dla lektorów i zaproszonych gości. W dali ściana sentencji , światło lampy i sprzęt nagłaśniający p.Pawła, bez którego nie może obyć się żadna uroczystość. Na lewo sala „Czytaj razem z nami” przygotowana przez kl.4 i p. Olę. Nieopodal wiele przysłów , które-jak zawsze- pomagała nam eksponować p.logopeda Bogusia . Na końcu długiego korytarza sala z prezentacją multimedialną pt. „Historia książki”. Tego dnia w roli lektorów wystąpili uczniowie p.Ewy i p.Ani czytając dla młodszych kolegów z kl.II i III. W roli fotoreportera i jednocześnie kronikarza wydarzenia wystąpił p. Marcin, dzięki któremu możemy prezentować się na naszej stronie. Uroczystość uświetniły swoją obecnością panie dyrektorki, pani pedagog i reprezentanci służby zdrowia. Dziękujemy wszystkim gościom.

Wkrótce specjalne zaproszenie dla kl.I i Vb, połączone z rozstrzygnięciem konkursu na najaktywniejszych czytelników .

Kapituła plakatu nt. czytelnictwa przedstawiła wyniki konkursu, w którym udział wzięli uczniowie klas 4-6.

Celem konkursu było propagowanie czytelnictwa w naszej szkole za sprawą uzdolnień artystycznych.

Kapituła w składzie : pani bibliotekarka – przewodnicząca i nauczyciele j. polskiego

przyznała trzy pierwsze miejsca. Zajęli je uczniowie klasy szóstej:

plakat – „Wakacje z duchami”,

plakat – „Cwaniaczek”,

plakat – „I ty możesz zostać pisarzem”.

Nagrodzeni zostali owacyjnie przyjęci i nie kryli radości podczas otrzymywania nagród książkowych.

Ich prace można oglądać na szkolnym korytarzu obok biblioteki. Z A P R A S Z A M Y.

 

3 kwietnia teatr na żywo.

Kto pozna Brombę, polubi ją od razu! Bromba ma wyjątkowych i oryginalnych przyjaciół, z którymi przeżywa niezwykłe przygody, podróżuje do innych wszechświatów, rozwija wyobraźnię, a przede wszystkim, zadając z pozoru proste pytania o naturę spraw, zmusza do myślenia. W spektaklu pojawiają się znane z opowiadań Macieja Wojtyszki postacie, przyjaciele Bromby: słynny detektyw Kajetan Chrumps, poeta Fikander, jego muza Malwinka, tajemniczy Pciuch, no i oczywiście Bromba, specjalistka od mierzenia i ważenia. Tym razem zostają oni uwikłani w całkowicie nową przygodę poszukiwania złośliwego Wirusa, niszczącego komputery. Aby go pokonać odważnie przenoszą się nawet do rzeczywistości wirtualnej…

„Bromba w sieci” z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie, fot. K. Mioduszewski

 

Anna Paszkiewicz i jej niezwykła podróż po kraju

14.03.2019 zawitała w nasze szpitalne progi Pani Anna Paszkiewicz – autorka książek i wierszy dla dzieci. Było to spotkanie autorskie zatytułowane “A to Polska właśnie”. Podczas tego spotkania rozmawialiśmy o naszej fladze, godle i hymnie czyli krótko o symbolach narodowych. Następnie wyruszyliśmy w podróż do kilku miast w Polsce m.in Warszawy, Wrocławia, Krakowa. Wysłuchaliśmy związanych z nimi legend, poznaliśmy zabytki i ciekawe miejsca. Była to ciekawa i niezwykła podróż po Polsce.

Spotkanie to dostarczyło wiele pozytywnych emocji dzieciom, rodzicom ale również i naszemu gościowi. Pani Ania wróciwszy do domu po spotkaniu z naszymi uczniami podzieliła się na portalu społecznościowym swoimi emocjami. Drukujemy jej wypowiedź, gdyż jest bardzo znamienna :

Kochani, mam Wielką prośbę……..


Są spotkania, o których od razu wiadomo, że zostaną w nas na dłużej. Są i takie, które zostaną na zawsze. Kiedy kilka tygodni temu zadzwoniła do mnie pani Alina ze Szpitala Specjalistycznego im. Marciniaka i zapytała, czy mogłabym przyjechać i spotkać się z jej małymi pacjentami, od razu wiedziałam, że będzie to spotkanie niezwykłe. W małej sali, która tak naprawdę tylko udaje świetlicę, by dać dzieciakom poczucie normalności, przywitały mnie trochę zlęknione, ale piękne uśmiechy. Patrzyłam na tych małych pacjentów ze ściśniętym sercem, dziękując losowi, że moje córki są zdrowe, że nie muszą spędzać w szpitalnych ścianach całych dni, tygodni, miesięcy. Jadąc tam, spodziewałam się smutnych min i smutnych historii dzieci, które czekają na zabiegi, operacje, cuda. I te historie były, ukryte za wenflonami, kroplówkami, bandażami i śladami po bezlitosnej chemioterapii. Ale najcudowniejsze było to, że te historie zostały przysłonięte przez wspaniałe uśmiechy Małych Bohaterów, którzy w ten pochmurny i trochę deszczowy dzień na chwilę zapalili dla mnie słońce…

W dniu 25 marca

uczniowie klas III gimnazjum wezmą udział

w V edycji konkursu ogólnopolskiego z „Języka polskiego”

Organizatorem jest OLIMP SCHOOL z Łodzi.

Konkurs skierowany jest do uczniów 3 klasy szkoły gimazjalnej.

Ma na celu:

  • Rozwijanie wyobraźni i wyzwalanie aktywności twórczej uczniów

  • Pobudzanie uczniów do poszukiwania, porządkowania i przedstawiania informacji

  • Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności

  • Promowanie osiagnięć uczniów

  • Podniesienie ich samooceny

  • Inspirowanie nauczycieli do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych



Zakresem obejmuje:

rodzaje literackie (epika, liryka, dramat); gatunki literackie; wskazywanie elementów dramatu; rozpoznawanie w tekście literackim neologizmów, eufemizmów, porównań homeryckich, inwokacji, symboli, alegorii i określanie ich funkcji; wyrazy podstawowe i pochodne, temet słowotwórczy i formant; zdania złożone współrzędnie i podrzędnie, wypowiedzenia wielokrotnie złożone; znajomość zasad ortografii i interpunkcji; znajomość lektur szkolnych: Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” i „Latarnik”



Składa się z jednego etapu, w którym uczniowie zmierzą się z 15 pytaniami,

jednokrotnego wyboru i otwartymi.

Uczestnicy zostaną nagrodzeni:

Za I miejsce – dyplomem laureata i nagrodą

Za II miejsce – dyplomem finalisty i upominkiem

Za III miejsce – dyplomem uznania

Od IV miejsca – dyplomem uczestnictwa

W dniu 25 marca uczniowie klas III gimnazjum wezmą udział w V edycji konkursu ogólnopolskiego z języka polskiego pt. „Wspomnienie o Marku Edelmanie”

Organizatorem jest OLIMP SCHOOL z Łodzi.

Konkurs skierowany jest do uczniów 3 klasy szkoły gimazjalnej.

Ma na celu:

  • Rozwijanie wyobraźni i wyzwalanie aktywności twórczej uczniów

  • Pobudzanie uczniów do poszukiwania, porządkowania i przedstawiania informacji

  • Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności

  • Promowanie osiagnięć uczniów

  • Podniesienie ich samooceny

  • Inspirowanie nauczycieli do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Składa się z jednego etapu, w którym uczniowie zmierzą się z 15 pytaniami,

jednokrotnego wyboru i otwartymi.

Uczestnicy zostaną nagrodzeni:

Za I miejsce – dyplomem laureata i nagrodą

Za II miejsce – dyplomem finalisty i upominkiem

Za III miejsce – dyplomem uznania

Od IV miejsca – dyplomem uczestnictwa

5 marzec 2019 Dżentelmeni są wśród nas.

Pod takim tytułem odbyło się 5 marca 2019r. spotkanie konkursowe „O nagrodę białej koszuli”. To już tradycja w naszej szkole, że miesiąc marzec kojarzy się z zasadami dobrego wychowania. W tym roku zwycięzcą dobrych manier został Dominik z kl. 8a i to on otrzymał białą koszulę, ufundowaną przez organizatorów. Na szczególne podziękowania zasłużyła także Wiktoria, reprezentantka klasy 8b. Jedną z konkurencji było wiązanie krawata, wspomagane przez koleżanki i kolegów z klasy. Krawat dla dżentelmena sponsorował pan Paweł. Jednak największych emocji dostarczyły wszystkim różne sposoby zapraszania pań do tańca. W roli zapraszanej tancerki wystąpiła kol. Anastazja. Inwencja twórcza naszych dżentelmenów zaskoczyła mile wszystkich zebranych. Jak zawsze, nie zabrakło i nauki zachowania przy stole. Spotkanie umilone muzyką miało swój ciąg dalszy. Każdy zainteresowany tematem mógł wziąć udział w wystawie książek poświęconych dobremu wychowaniu. Czekamy na kolejne spotkanie z tego cyklu.

1 marca 2019 o godz. 8:15 uczniowie Zespołu Szkół nr 12 uczcili minutą ciszy Żołnierzy Wyklętych.

Lektura okolicznościowych gazet ściennych i pogadanki historyczne dopełniły czas pamięci o tej tragicznej karcie naszej historii.

Wielu Żołnierzy Niezłomnych było rówieśnikami odrodzonej Polski i to odrodzona Polska ich wychowała. Taka była szkoła tej Polski, która trwała tylko dwie dekady; wychowała tak wspaniałą młodzież, że gdy przyszedł czas próby – oni nie wahali się, że trzeba oddać życie, że trzeba być wiernym do końca, a przecież byli ludźmi młodymi, chcieli żyć, uczyć się, kochać, zakładać rodziny. Ale nie było im to dane” (wypowiedź Jarosława Szarka, prezesa IPN)

Nie jest przypadkiem to, że 1 marca obchodzimy państwowe święto żołnierzy wyklętych. 1 marca 1951r. warszawskim więzieniu na Mokotowie komuniści zamordowali siedmiu żołnierzy IV Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, w tym jego prezesa podpułkownika Łukasza Cieplińskiego Pługa. Armia Krajowa po rozwiązaniu przez Leopolda Okulickiego walczyła właśnie w strukturach Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość.

Żołnierze Wyklęci zawsze będziemy pamiętać o waszym poświęceniu, heroizmie i bohaterstwie. Jesteście wzorami do naśladowania. W naszej szkole nigdy nie zabraknie czasu, aby uczcić Waszą pamięć.

25 luty 2019 Z wizytą w Internetowym Teatrze.

W poniedziałek tj. 25 lutego uczniowie klas w Zespole Szkół nr 12 udali się do teatru internetowego, czyli do sal wyposażonych w tablice interaktywne. Uczniowie obejrzeli spektakl pt. „Kolorowi ludzie” w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikosz z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.

Przed rozpoczęciem spektaklu dzieci przypomniały sobie jakie są zasady zachowania w teatrze, poznały tytuł oraz jego autorów.

Spektakl w przystępny dla młodego widza sposób stawia pytania o stworzenie, a przede wszystkim o człowieka. Każdy z nas jest inny. Inaczej mówi i wygląda. Gdzie indziej mieszka. Ta różnorodność to wyjątkowe piękno naszego świata, a spektakl pokazuje, jak czerpać radość z tych różnic.

Grany na żywo spektakl dostarczył widzom wielu wrażeń oraz pozwolił utrwalić podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o teatrze. Projekt, którego ideą jest dotarcie z kulturą i sztuką do młodej widowni przy wykorzystaniu Internetu, spotkał się z dużym zainteresowaniem wśród uczniów naszej szkoły.

Autorski Projekt „Internetowy Teatr TVP dla szkół” jest realizowany przez Telewizję Polską wspólnie z Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie, gdyż tam pokazuje się ludziom, jakimi mogliby być, jakimi pragnęliby być, choć nie mają na to odwagi, i jakimi są.”

Tove Jonsson z książki Lato Muinków

 

19 luty 2019 Dzień Jezyka Ojczystego

Poloniści, uczący przy ul. Białowieskiej wraz ze swoimi uczniami zorganizowali akcję pn.

Dzień Języka Ojczystego

Już od rana rozlepiali informację o tym wydarzeniu. W niektórych klasach można było usłyszeć piosenkę:

(…) Nieraz już przebyłam drogę,
od grudnia do stycznia,
a nadziwić się nie mogę,
jaka moja mowa śliczna.
Czasem uczą się polskiego
Anglicy i Szwedzi,

ale nic nie pojmą z tego,
co w tej mowie siedzi.
Ucz, ucz, ucz, ucz się polskiego,
na łatwe i na trudne dni.
Cóż, cóż, cóż, cóż w tym jest złego?
Co złego to nie my, co złego to nie my.”

(Słowa: Agnieszka Osiecka, wyk.: Anna Żebrowska)

Ale najbardziej wszystkich zainteresowała … USTAWA z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, a w niej, m.in. przepisy karne za brak dbałości o język:

Art. 3. 1. Ochrona języka polskiego polega w szczególności na:

1) dbaniu o poprawne używanie języka i doskonaleniu sprawności językowej jego użytkowników oraz na stwarzaniu warunków do właściwego rozwoju języka jako narzędzia międzyludzkiej komunikacji,

2) przeciwdziałaniu jego wulgaryzacji,

3) szerzeniu wiedzy o nim i jego roli w kulturze,

4) upowszechnianiu szacunku dla regionalizmów i gwar, a także przeciwdziałaniu ich zanikowi,

5) promocji języka polskiego w świecie,

6) wspieraniu nauczania języka polskiego w kraju i za granicą.

W najbliższym czasie przewidujemy spotkanie purystów językowych, czyli miłośników czystości języka ojczystego w naszej szkole.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (inaczej: Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego) to coroczne święto, które przypada na dzień 21 lutego. W założeniu ma ono dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku.

Zapraszam do udziału w konkursie z języka angielskiego:

Think and write. Pomyśl i napisz.

Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV – VIII.

Przedmiotem konkursu jest plakat formatu A 2 lub A 3 wraz z opisem na dany temat:

The person I admire. Osoba, którą podziwiam.
Należy opisać wygląd zewnętrzny, wiek, cechy osobowości, styl życia, hobby, itp.
Konieczne jest zdjęcie, bądź rysunek przedstawiający daną osobę.

Technology and me. Moje urządzenia elektroniczne.
Należy opisać 3 urządzenia elektroniczne: wygląd, wielkość, kształt, do czego nam służą w codziennym życiu, itp.
Należy wkleić zdjęcia tych urządzeń.

An interesting city in Poland. Ciekawe miasto w Polsce.                                      Należy opisać 1 miasto w Polsce: położenie, ile mieszka w nim ludzi, zabytki, ciekawe miejsca, elementy historii, jak można tam spędzić czas, itp.
                                                                Należy wkleić 3-4 zdjęcia tego miasta.

My hobby. Moje hobby.                                                                                                                                                       Należy opisać czym się interesujecie. Ile czasu temu poświęcacie, jak długo się tym zajmujecie. Czy należycie do fanklubu jakiegoś, czy może do grupy na Facebook. Czy wasi znajomi również maja podobne zainteresowania.

Prace należy oddać do końca marca 2019r. do Pana Marcina Kotwickiego
Nagrodami są dyplomy i upominki.

Objętość pracy to ok.: Klasa IV 60 – 80 słów.

                               Klasa V – VI 80 -100 słów.

                               Klasa VII – VIII 100 – 120 słów.

Mówią, że luty jest miesiącem zakochanych, pewnie ze względu na fakt, że 14 lutego obchodzimy WALENTYNKI. W naszej szkole również dało się odczuć magię tego dnia. We wtorek 12 lutego w Zespole Szkół nr 12 w kolorach czerwieni i atmosferze miłości i przyjaźni odbyło się przedstawienie połączone z konkursem dla klas zgromadzonych na sali gimnastycznej. Uroczystość została zorganizowana przez klasę 8b z okazji dnia zakochanych. Wszystkiemu towarzyszyły piękne piosenki o miłości oraz dekoracje przygotowane przez uczniów.

VIII Otwarte Mistrzostwa Dolnego Śląska w SUDOKU

18 lutego odbędą się szkolne eliminacje do Mistrzostw Dolnego Śląska w SUDOKU. Niedługo podamy informację jak się zgłosić do konkursu. Finał dolnośląski Mistrzostw zaplanowany jest na 30.03.2019 r. Do konkursu można sie przygotować rozwiązując zadania treningowe, lub zadania z lat ubiegłych.

 

5 luty 2019, Dzień Bezpiecznego Internetu

W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu jest organizowany od 2005 roku przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu „Safer Internet”. W tym roku DBI zostało objęte honorowym patronatem przez Krystynę Szumilas, minister edukacji narodowej. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Początkowo obchodzony był tylko w Europie, ale już od lat DBI przekroczył jej granice angażując państwa z całego świata. Z pełną listą państw i instytucji biorących udział w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz z podjętymi przez nie działaniami można zapoznać się na stronie: https://www.saferinternet.pl/dbi/o-dbi.html

Wszystkim Uczniom i Rodzicom życzymy udanych, białych i bezpiecznych ferii.
Wspaniałego wypoczynku!

Plakat wykonany przez uczniów z klasy 5a.

20180918_1049111-e1538590105552

18 września na oddzial dzienny przy ulicy Białowieskiej przybyła Straż Miejska. Zaplanowane zostało spotkanie z przedstawicielem Straży miejskiej we Wrocławiu, podczas którego nasi uczniowie dowiedzieli się jak się ma litera prawa do wykroczeń popłnianych przez osoby małoletnie i nieletnie. Zajęcia skierowane do dzieci z klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych w których uczestnicy poznają obowiązujące przepisy prawne dotyczące postępowania ws. nieletnich – wyłączenie odpowiedzialności, procedury dotyczące postępowania z nieletnimi sprawcami wykroczeń i przestępstw.